Begrip

Pullevaart

reageer

Uw reactie

Wij zijn altijd opzoek naar reacties om de kennisbank van Drenthe uit te breiden. Wanneer u een correctie wilt doorgeven of een lemma wilt aanleveren voor de Drentse encyclopedie dan kunt u onderstaand formulier gebruiken. Ontroerende anekdotes bij een lemma of anderszins bijzondere verhalen worden niet als zodanig opgenomen in de encyclopedie. Deze reacties zullen derhalve niet in behandeling worden genomen.

Vervoer van melkbussen (pullen) per bok naar de zuivelfabriek in Hoogeveen.

Vanaf 1896, toen de melkfabriek in Hoogeveen in bedrijf werd gesteld, werden de melkbussen per bok uit Geesbrug, Nieuw-Balinge, Nieuweroord, Hollandscheveld, Echten, Noordseschut en Alteveer bij de boeren opgehaald en naar de fabriek gebracht. In 1950 werden bijv. door dertig pullevaarders bij ruim achttienhonderd boeren melk opgehaald. De ochtendmelk en de melk van de vorige middag werd vroeg in de morgen ingeladen. Rond tien uur kwamen de bokken bij de melkfabriek. Tijdens de verwerking in de fabriek bezorgden de pullevaarders pakjes en deden allerlei boodschappen voor de Hoogeveners. Aan het begin van de middag konden de pullen weer teruggebracht naar de boeren die de overgebleven ondermelk in het veevoer verwerkten.

De pullevaarders werkten op jaarcontracten waarbij de vervoersafstand, het aantal bediende boeren en de hoeveelheid vervoerde melk de hoogte van het salaris bepaalden. Tweemaal per maand werd het loon uitbetaald. Na de demping van de kanalen en de opkomst van het wegvervoer verdween de pullevaart in het begin van de jaren '70 van de 20e eeuw. Tegenwoordig worden er in Hoogeveen elke zomer de 'Pulledagen' georganiseerd waarbij allerlei activiteiten plaatsvinden.

Literatuur

  • Lit.: L. Huizing, 'Pulledagen Hoogeveen ondenkbaar zonder DOC', De Veenmol (2001) nr. 3
  • H. van 't Hul, 'Verdwenen beroepen - De Pullevaarder (1)', De Veenmol (1999) nr. 4
  • H. Oelen, Het Scheepvaartcentrum Hooge-veen en zijn Scheeps(timmer)werven (Hoogeveen 1991).